Hurjimmat rallikolarit

Rallissa jos jossakin piisaa vauhtia ja vaaratilanteita. Suomessakin erittäin suosittu laji on kerännyt ympärilleen hurjapäitä jos vuosikausien ajan, eikä aina onnettomuuksilta olla säästytty. Tämä tuskin yllättää ketään sillä jopa formuloihinkin verrattuna, rallissa ajoratojen käännökset ja reitin leveys on huomattavasti haastavampi kuin muissa autokisoissa. Tässä artikkelissa kerromme rallihistorian hurjimmista ja näyttävämmistä kolareista ympäri maailman.

Hurjapään viimeinen kisa

Joe Weatherly oli todellinen NASCAR rallin hurjapää ja hänet

tunnettiinkin toiselta nimeltään ”rallin kruununprinssinä”. Weatherly syntyi vuonna 1922 ja jo lapsuudessaan hänet tunnettiin humoristisena joskin uhkarohkeana esiintyjänä. Tämä maine seurasi häntä läpi elämän ja etenkin ralliuransa aikana Weatherlystä liikkui hurjia tarinoita, kuinka hän saattoi ystävineen ryypätä aamun sarastukseen saakka, vaikka tiedossa olisi kisa. Weatherly oli taitava moottoripyöräkuski, mutta hänen todelliset saavutuksensa nähtiin vuodelta 1950 – 1962, jolloin hän nousi aikansa rallilegendaksi.

Lopulta Weatherly tuli yhtä kuuluisaksi niin ajotaidoiltaan kuin hullunkurisesta esiintymisestään. Hänen on myös väitetty kerran ajaneen kokonainen kisa pukeutuneena Peter Paniksi. Uhkarohkeus koitui kuitenkin miehen kohtaloksi, sillä Weatherly kuoli kolarin aiheuttamiin vammoihin Riverside International Raceway kisoissa tammikuussa 1964. Tapansa mukaan, hurjapää ei käyttänyt kisoissa turvavarusteita. Turvavaljaat olisivat kuitenkin saattaneet pelastaa hänen henkensä hänen ajaessa kolarin vuoden 1964 kisoissa radan seinää vastaan. Weatherly on nimetty monesti yhdeksi merkittävimmistä rallikuskeista ja hänelle on pystytetty patsas Riversiden ralliradalle.

Historian ensimmäinen tuhoisa rallikolari

Renault on useimmille vielä tänäkin päivänä tuttu automerkki, mutta harvempi tiesi että yksi maineikkaan automerkin valmistajan perustajajäsenistä kuoli tuhoisassa historiallisessa rallikolarissa. Marcel Renault (1872 – 1903) oli ranskalaismies joka oli yhdessä veljiensä kanssa perusti Renaultin autotehtaan ja oli siinä ohessa intohimoinen ralliharrastaja. Harrastus kuitenkin vei miehen hengen Payréssa, osallistuessaan hurjaan rallikisaan joka elää synkkänä lukuna yhä edelleen rallikisojen historian kirjoissa.

Vuoden 1903 Pariisi – Madrid kisa vaati kahdeksan katsojan hengen Marcel Renaultin lisäksi. Lisäksi monia kuskeja ja katsojia loukkaantui. Jälkeenpäin tarkasteltuna kisa vaikuttaa varsin mielipuoliselta, sillä sen aikaisissa ajoneuvoissa ei ollut oikeastaan minkäänlaisia turvavarusteita. Mikä pahensi kisojen kaaosta edelleen, oli niiden massiivinen koko. Kisaan osallistui sadoittain kuskeja, yhteensä 216 autoa ja 59 moottoripyörää, joista monet kolaroivat toistensa kanssa jo heti lähtöviivalla.

Ralli on aina ollut laji, jossa auton osat ovat olleet tärkeitä, mutta samalla varsin usein ainakin osittain tavallisten ihmisten

saatavilla, kuten kerroimme aikaisemmassa artikkelissamme. Nykyään kotimekaanikon on myös helpompi rakentaa oma kilpa-ajoneuvo, sillä rahoitusvaihtoehtoja kuten https://www.freedomrahoitus.fi/ on nykyään nopeasti saatavilla. Tämä aspekti oli myös vahvasti läsnä etenkin historiallisemmissa kisoissa, jossa autot oli pitkälti harrastajien kasaamia. Katsomalla vuoden 1903 Pariisi – Madrid kisan aikaisia valokuvia, harrastelijamainen rakenne on selvästi nähtävissä osassa kisaan osallistuneista protoralliautoista. Marcel Renaultin kunniaksi alueelle pystytettiin muistopatsas mutta se tuhoutui Toisen maailmansodan aikana saksalaisten hyökkäyksessä.

Suomen tuhoisin rallikolari

Suomen tuhoisin rallikolari tapahtui 23.8.1996 Jyväskylän Suurajoissa, Harjulla. Onnettomuus

vaati yhden hengen ja 32 loukkaantunutta, joista yhdeksän loukkaantui vakavasti. Onnettomuuden aiheutti tanskalainen kuski, Karsten Rikhardt. On esitetty, ettei hän yhdessä kartturin kanssa ollut tottunut Suomen oloihin, jotka eroavat selvästi laakeaan Tanskaan verrattuna. Kuljettaja menetti otteen ralliautostaan saapuessa mutkaan 120 kilometrin nopeudella ja syöksyi tien reunan kautta ilmaan ja liikennemerkkiin. Suuren voiman johdosta auto kuitenkin nousi vielä ilmaan ja sinkoutui tuhoisasti edelleen katsomon joukkoon. Kuollut katsoja oli Belgian kansalainen. Tapaus johti toimenpiteisiin, jolla on pyritty tekemään lajista turvallisempi katsojille.