Urheiluautoja jokaiseen makuun

Urheiluautoissa tarjontaa riittää. Haluaisitko takavetoisen tai sittenkin nelivetoisen ajoneuvon, kuten vaikkapa lumivalkoisen Lamborghini Gallardon? Tutustutaan seuraavaksi urheiluautoihin käsitteenä, eli mitä sana urheiluauto käytännössä tarkoittaa? Urheiluauton moottori- ja istuinasettelu on monille harrastajille erittäin tärkeää, mutta minkälaisia asetteluja urheiluautoissa käytetään? Katsotaanpa asiaa hieman tarkemmin. Lopuksi mennään tutustumaan neljän suositun pohjoismaisen autolehden vuosittain toteuttamaan urheiluautojen vertailuun. Mikä merkeistä ja malleista olisi juuri sinulle kaikkein sopivin? Hyppää mukaan auton rattiin, sitten vain kaasua ja radalle, mars.

Minkälainen on hyvä urheiluauto?

Urheiluauto on perinteisesti ollut kaksipaikkainen ja kaksiovinen. Nykyään löytyy myös neliovisia urheiluautoja useammalta valmistajalta. Minkälainen se “oikea” urheiluauto sitten on tyyliltään ja ominaisuuksiltaan? Oikeaa määritelmää, merkkiä tai mallia ei ole olemassa, joten kerhot ja alan järjestöt tulevat määrittelemään urheiluauton erilaisilla seikoilla tiettyjä ominaisuuksia korostamalla.

Urheiluautot ovat perinteisesti aina takavetoisia, mutta nykyään myös etu- ja nelivetoisia urheiluautoja löytyy useimpien mallien joukosta. Toimintakuntoinen urheiluauto on nopea, hyvin huollettu ja täydellisesti käyttäjäänsä palveleva. Urheiluautonkaan tekniikka ei kuitenkaan aina ole täydellistä, vaan joskus auto saattaa tarvita huoltoa ja korjausta vaikka kesken kisan.

Joskus kotoinen pakettiautokin saattaa tuntua liian pieneltä, mutta uuden ostoon ei kuitenkaan ole varaa. Lisää tilaa pakettiauton tapauksessa saat hankkimalla laadukkaan pakettiauton hyllyt -yhdistelmän, jossa on tilaa koko kuljetuskalustolle. Käytännössä silloin, kun kaikki on sujuvasti saatavilla, säästyy sekä aikaa että rahaa. Työkalut, koneet ja kaikki tarvittava kulkee aina mukanasi niin työ- kuin harrastusmatkoillakin. Ei siis muuta kuin tutustumaan tarkemmin jo tänään verkossa.

Tärkeä moottori- ja istuinasettelu

Jokaisessa urheiluautossa moottorin veto- ja asettelutapa tulevat vaikuttamaan erittäin paljon ajoneuvon ohjaukseen ja hallintaan. Kyseinen asia on siksi erittäin tärkeä myös urheiluautojen suunnittelussa. Urheiluautoissa yleisin on asettelu, jossa ajoneuvon moottori sijaitsee etuosassa ja auto on takavetoinen. Suosituin urheiluauto onkin aina sellainen, jossa moottori sijaitsee edessä, mutta auto on kuitenkin perinteinen takavetoinen. Esimerkkejä kyseisestä asettelusta ovat muun muassa Dodge Viper, Chevrolet Corvette ja Mazda MX-5. Grand Tourer -ajoneuvoissa puolestaan tullaan käyttämään lähes aina takavetoista asettelua, jossa moottori on kuljettajan ja etuakselin välissä. Kyseinen asettelu on todella hyvä painon jakautumisen kannalta.

Toinen asettelumalli on sellainen, jossa urheiluauton moottori sijaitsee taka-akselin ja matkustajien välissä, mutta auto on takavetoinen. Kyseisiä keskimoottorisia ajoneuvoja ovat muun muassa Lotus Evora, Toyota MR-2, Ferrari F430 ja Porsche Boxster. Automerkki Porsche on jo pitkään käyttänyt takavetoista ja takamoottorista mallia, joka tarjoaa kiihdytystilanteissa takarenkaille todella loistavan pidon.

Urheiluautoissa käytetään nykyään myös nelivetoja, joista esimerkkinä toimii 1980-luvun rallimenestys Audi Quattro. Laadukkaita nelivetoisia urheiluautoja ovat esimerkiksi Audi R8, Porsche 911 Turbo ja Lamborghini Gallardo.

Scandinavian Sports Car of the Year -tapahtuma

Oletko koskaan kuullut vuosittain järjestettävästä Scandinavian Sports Car of the Year -tapahtumasta? Kysymyksessä on neljän pohjoismaisen autolehden yhdessä järjestämä urheiluajoneuvojen vertailu. Vertailu tullaan toteuttamaan aina yhteistyössä pohjoismaisten autolehtien kanssa, joista Suomea edustaa suosittu Tekniikan Maailma. Vertailu on järjestetään useimmiten Knutstorpin moottoriradalla Etelä-Ruotsissa. Vertailussa otetaan huomioon kierrosajat ja ajettavuus radalla, ajoneuvon istuimet, ajoasento sekä ne tärkeimmät, eli kiihtyvyys ja tietenkin ääni.

mh-squared-lite